Wat vind je het fijnste moment van de dag met je klas?
‘s Ochtends tijdens de weektaak, dan zijn de kinderen hard en stil aan het werk. En daar genieten ze zelf ook van.
Hoe ziet een ochtend in de klas eruit?
Ik sta elke ochtend bij de klas om alle kinderen te verwelkomen met een high five of een hand en ze even in de ogen te kijken. Soms maak ik een praatje met deze of gene. De kinderen kunnen op het digibord, inchecken, aangeven hoe ze die dag in hun vel zitten; ze slepen hun naam naar het vakje “Blij, opgewekt, of Gewoon, of Niet echt fijn”. Als de bel gaat zit iedereen op zijn plek, zeg ik iedereen goedemorgen en neem de dag met ze door. Ook vraag ik of iemand iets wil delen over het inchecken. Dan gaan we aan het werk, iedereen weet wat ‘ie moet doen. Elke ochtend gaan we buiten spelen en daarna een pauzehap. Tijdens de pauzehap lees ik voor of kijken we het Jeugdjournaal of praten we over het weekend of de pauze.
Op welke manier, passend bij het thematisch onderwijs, wordt er op de Franciscusschool invulling gegeven aan de inhoud van het onderwijs?
We werken met thema’s zoals bijvoorbeeld weer & klimaat en hoe leren wij. De thema’s zijn verweven in alle vakken, zoals geschiedenis en natuurkunde, ICT, woordenschat, begrijpend lezen, creatief en onderzoekend leren. Een thema duurt ongeveer 4 tot 6 weken. Daarna gaan we door met het volgende thema.
Wat vind je het leukste moment van het schooljaar met je klas?
Ik vind het kerstdiner echt het leukste moment van het jaar omdat alle kinderen er op hun mooist uitzien, iedereen heeft er vol verwachting naar uitgekeken en hun best gedaan op het lekkere eten. De sfeer is dan heel bijzonder.
Doe je nog extra taken?
Ja natuurlijk, dat hoort erbij. Sinds dit jaar zit ik in de KIVA-werkgroep. Daarnaast ben ik bezig met een studie Master educational needs.
Hoe zorgen jullie ervoor dat kinderen zich veilig en vertrouwd voelen?
Naar mijn mening is dit de basis voor een goed leerklimaat; een veilig en pedagogisch klimaat is een voorwaarde om te kunnen leren. Dat doe ik door allerlei activiteiten te ondernemen met de groep om een fijne groepssfeer te creëren, vooral na een vakantie. Daarnaast besteden we veel aandacht aan bespreken hoe we met elkaar een fijne groep kunnen vormen. Uiteraard zijn duidelijke grenzen en regels daarin ook heel belangrijk.
En hoe wordt dit binnen het onderwijs verder toegepast?
Het hele team is er van op de hoogte dat een veilig pedagogisch klimaat voorwaarde is om te kunnen leren en daardoor ‘’werkt’’ iedereen met activiteiten om een fijn groep te creëren.
Waarom ben je er trots op dat je op deze school mag werken?
Ik heb op meerdere scholen gewerkt, en op de Franciscusschool heerst een fijne sfeer, leuke collega’s en bij alles wordt de vraag gesteld: “Komt dit ten goede aan de leerling?” Daarnaast bevat het team specialisten op meerdere gebieden en krijgen we veel ondersteuning, zowel in als buiten de klas.