Wat vind je het fijnste moment van de dag met je klas?
Het einde van de dag. Ik vind het belangrijk dat iedereen met een fijn gevoel naar huis gaat. Ik vraag daarom regelmatig of de kinderen door middel van een duim op te steken, kunnen laten zien hoe ze zich voelen. Zo kan ik in een oogopslag zien bij wie ik nog langs moet gaan om ervoor te zorgen dat ook die leerling met een fijn gevoel naar huis gaat. Ook sluit ik de dag af met de 'foto van de dag'. Dat is een klein spelletje waarmee we samen met de klas op ontdekking gaan in de wereld. Het is leuk en de wereldoriƫntatie van de leerlingen wordt gestimuleerd.
Hoe ziet een ochtend in de klas eruit op de Franciscusschool?
Ik zorg ervoor dat alles klaar staat voor de lessen van die dag. Ik schrijf op het bord wat de kinderen kunnen doen als ze binnenkomen. Zo ligt er een keer een tafelblad om elkaar te overhoren bij de tafels of moeten de kinderen zelfstandig een inloopwerkje maken. Als de bel staat, sta ik bij de deur om de kinderen te begroeten. Zo kan ik tegen ieder kind persoonlijk goedemorgen zeggen. Ook zie ik hoe een kind zich voelt, die informatie vind ik belangrijk voor de rest van de dag.
Op welke manier wordt er op de Franciscusschool invulling gegeven aan de inhoud van het onderwijs?
Er is een goede afwisseling tussen het werken in je werkboek en het werken met digitale middelen. Het pluspunt van de digitale middelen is dat kinderen ook thuis extra kunnen oefenen, waardoor ze de leerstof nog meer kunnen inoefenen. Verder maken we veel gebruik van visuele ondersteuning. Door eerst iets voor te doen, begrijpen kinderen de uitleg beter. Ook wordt er gebruik gemaakt van vele werkvormen, zoals mijn favoriet 'denken-delen-uitwisselen'. Eerst denken de kinderen zelf na, vervolgens overleggen ze met een maatje en tot slot bespreken we elkaars antwoorden in de groep.
Na je stageperiode ben je nu echt leerkracht met groepsverantwoordelijkheid. Vind je dat lastig?
Als beginnend leerkracht komt er veel op je af. Het stopt niet bij het lesgeven alleen. Er moet ook veel worden voorbereid en groepsplannen maken. Dat kost erg veel tijd en maakt het soms lastig.
Doe je nog extra taken?
Hoe zorg je ervoor dat kinderen die voor het eerst naar school komen zich veilig en vertrouwd voelen?
Door mezelf open te stellen aan kinderen, hoop ik dat de kinderen zich vertrouwd voelen. Ik geef vaak aan dat kinderen alles tegen mij mogen zeggen. Er is niks geks. Verder krijgen kinderen van mij altijd meer kansen dan 1. Wanneer je iets fout hebt, word je bij mij niet meteen afgestraft, maar kun je het opnieuw proberen. Lukt het dan nog steeds niet, vragen we om een hulplijn.
Waarom ben je er trots op dat je op deze school mag werken?
Na 2 jaar stage te hebben gelopen bij fijne mentoren, was ik blij dat ik vorig jaar kon afstuderen op deze school. Hoewel ik natuurlijk zelf ervoor heb gezorgd dat ik slaagde voor de opleiding had ik ook veel te danken aan alle leerkrachten die mij hadden geholpen. Op dat stuk ben ik trots, dat wij als leerkrachten elkaar helpen. Je zorgt niet in je eentje voor het onderwijs van je groep, dat doe je samen met heel de school. We leren van elkaar en durven vragen te stellen aan een ander. Dat is ook de les die we meegeven aan onze leerlingen.
Waarom zouden potentiƫle ouders moeten kiezen voor de Franciscusschool?
Het is een fijne open school. Iedereen weet elkaar te vinden en we weten wat we van elkaar kunnen verwachten. Verder hebben we veel specialisme in ons team zitten, waardoor we van alle markten thuis zijn.